Det er mange ting å tenke på før man binder seg til en renholdsavtale. Fra priser, til type renhold og kvaliteten på arbeidet. For at din bedrift skal kunne ta det beste valget for ditt renholdsbehov, har vi satt sammen en guide med våre beste tips til å gjøre nettopp det. Følg tipsene i guiden vår og unngå de vanligste tabbene.

Hvorfor trenger bedriften min en renholder?

Noen typer og mengder renhold kan man gjøre selv, men renhold er en egen bransje og har sine egne eksperter. Hvilken type bedrifter som trenger en renholdsavtale er enten opp til deg eller bransjen du arbeider i.

Din bedrift kan trenge en renholder hvis det type renhold lokalene dine krever trenger mer kompetanse enn du kan selv. Eller fordi:

  • Du ikke har tid til å gjøre renholdsarbeidet selv.
  • Du ikke har riktig kompetanse til å vaske lokalene selv.
  • Området som skal vaskes er for stort til at det ikke blir en egen arbeidsoppgave.
  • Din bransje krever spesialrengjøring av utsyr og flater.
  • Det er gunstigere for deg om du bruker tiden din på andre ting i bedriften.

finn-rengjorings-firma

Velg-en-godkjent-rengjoringsbedrift

fordelene-med-et-rent-kontor

Hva gjør en renholder?

De fleste lærer hvordan man vasker ett hus i tidlig alder, men renhold som yrke er mer enn å kunne få et rom til å skinne. Det handler om å vaske på riktig måte uten å skade, bruke riktige vaskemidler (eks: miljøvennlige midler) og riktig utsyr.

En renholder hjelper deg vaske din eiendom og lokaler. Det er det enkle svaret, men de gjør mer enn bare det.

Riktig type renhold vil:

Hjelpe bedre luftkvaliteten.

Minimere spredning av smittsomme sykdommer på overflater.

Hjelpe med vedlikehold av eiendommen og innredning ved å unngå unødvendig slitasje, som et resultat av feil eller manglede renhold.

Kan minske sykefravær.

Øke produktivitet da et rent arbeidslokalet er vist å virke positivt på produktivitet og trivsel.

Å opprettholde og uføre arbeidet som kreves for at disse fordelene skal vise seg er del av det en renholder gjør.

Hva vil det koste meg å få den beste prisen?

Det kan koste deg å velge det billigste alternativet. Faktisk såpass mye at du bryter loven om du ikke gjør research. Dette både på grunn av kvaliteten og basert på lovene i Norge. Renholdsbyrået må være godkjent av arbeidstilsynet for at det er lovlig for deg å ansette dem, så ikke slurv med dette steget.

Ikke bare er det viktig med research for å unngå å bryte loven, men bedrifter som mistenksomt har unormalt billige priser, betaler ofte ikke deres arbeidere det de fortjener eller lovlig har rett på i Norge, og har muligens dårlige arbeidsvilkår.

Hvis ikke dette er nok advarsel, vil du også risikere at det ikke er gitt riktig opplæring og at rengjøringen dermed kan føre til skader. Dette er lett å unngå om du tar det ekstra steget og sjekker at bedriften har forsikringene de skal og er godkjent rengjøringsbedrift.

renholdsavtale-oslo

rengjoringskontrakt

Hvilken pris er riktig for rengjøring?

Ikke alltid er det dyrest det beste og ikke alltid er det billigste verdt det. Flere faktorer vil veie inn på prisen av renholdet som skal gjøres. Først og fremst størrelsen (kvm) på lokalene, hvilken type vask som trengs og hvor ofte renholdet skal gjøres. Dette vil være den første informasjonen du gir til ditt renholds byrå og vil være avgjørende for prisen.  

Ulike byråer vil ta betalt for ekstra oppgaver som andre har inkludert. For eksempel kan noen ta ekstra betalt pr. baderom/toalett lokalene har, samt kjøkken. Noen velger også å ta betalt fra de går inn døra og andre fra de kjører hjemmefra. Dette er opp til hvert enkelt byrå å spesifisere.  

Andre ting som kan påvirke prisen er:

  • Tidspunkt for renhold
  • Etasjer (trappevask)
  • Type lokaler eller bransje som drifter der (eks: restaurant/kontor/skole)
  • Lett eller mer omfattende renhold
  • Avtalte spesifikasjoner

Sluttprisen kan variere veldig i de ulike godkjente bedriftene. Du selv må se på anbefalinger, ledigheten og om deres filosofi for rengjøring samsvarer med det du leter etter i en renholder.

tips-til-rengjoring

Hvordan velger jeg det riktige renholdsbyrået?

hvordan-velge-renholdsavtale

Steg 1: Det anbefales sterkt å få tilbud fra flere selskaper som tilbyr renholdstjenester. Etter du har sjekket at de er godkjent og har de papirene de trenger for å drifte og for at du lovlig kan ansette dem, er det tid for å sammenligne.

Sett bedriftene opp mot hverandre med fordeler og ulemper på: pris, tid, tjenester og tilgjengelighet. Det vil også være et pluss at du har plukket ut renholdsbedrifter som eventuelt spesialiserer seg for din type virksomhet om nødvendig.

Steg 2: La renholderen(e) komme på befaring i lokalene. Dette er din mulighet til å vise lokalene ikke bare i kvm, men også hvilke typer spesifikasjoner som er nødvendig. Dette er viktig for å få spesifikasjoner og små detaljer som utgjør forskjellen på en god og en dårlig kontrakt.

ps: Viktig er det her å spesifisere tiden renholderen skal komme, om de blir i veien under arbeidsdagen.

hvordan-vaske-kontoret-riktig

hva-gjor-en-renholder

Steg 3: Signer kontrakt og la renholderen(e) få tilgang til lokalene. Det vil være naturlig å ha planlagt en form for timeplan for renholdet. For mange som tilbyr renholdstjenester er det ett krav om et noenlunde ryddig lokale, men dette vil dere ha blitt enig om under befaringen.

Tips: Sørg for at du går nøye igjennom tilbudet og kontrakten. Er alle tilleggstjenestene dere snakket om inkludert i prisen? Har de bindningstid? Fornøydgaranti?

Hvilke krav og spørsmål burde jeg stille min renholder?

  • Hva slags renholdsmetoder bruker renholderen?

For eksempel finnes det kvalitetsstyrt og programmert renholdsmetode.

Kvalitetsstyrt renhold lar deg sette kvalitetsmål for hvordan eiendommen og lokalene skal se ut etter rengjøringen. For eksempel ved bruk av måleutstyr (mer relevant for spesifikke lokaler og bransjer). Programmert renhold følger en satt plan om hvordan og hvor hyppig man skal vaske (mest vanlig).

  • Hva slags kjemikalier og produkter bruker renholderen

Spesielt vil dette være viktig for bedrifter som serverer mat, jobber innenfor helse eller generelt har et større fokus på miljø og bærekraft.

  • Tilbyr renholderen daglig og periodisk renhold?

Forskjellen på daglig og periodisk renhold er rett og slett ting som burde vaskes daglig og områder som skal vaskes av og til. For eksempel er det kanskje ikke nødvendig med daglig renhold av vinduer og dypvask av skaper og hyller. Dette burde spesifiseres i avtalen, da det ikke alltid er med i en grunnkontrakt.

hva-en-rengjorings-avtale-burde-inneholde

 

Wearhouse Cleaning

Hvordan kan en renholdsavtale spare meg penger?

En enkel lærepenge å huske på er at renhold er vedlikehold.

Det er derfor fasadevask er viktig etter vinteren, slik at støv og smuss ikke bygger seg opp og sliter på malingen. Det er en av grunnene til hvorfor man ikke lar flekker på benker og arbeidsbord ligge, slik at det kan danne seg mugg og skader på møblene.

Ting som blir tatt vare på varer lengre. Dette er en veldig viktig grunn til å velge en godkjent og kunnskapsrik renholder. Du kan lese mer om dette i vår artikkel “hvordan en renholdsavtale kan spare deg penger” her.

rengjoring-sparer-deg-penger

Leter du etter en renholdsavtale for dine lokaler eller eiendom? Vi i Servicefolk tilbyr renholdstjenester til store og små bedrifter. Les mer om våre tjenester og test ut vår rengjøringskalkulator her.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt og få med deg siste nytt fra Servicefolk